Antwerpen, 24 oktober 2011 – In de haven van Antwerpen zijn maandag op de linker Scheldeoever de bouwwerkzaamheden gestart voor de Deurganckdoksluis. De tweede sluis waarlangs schepen de dokken op Antwerpen linkeroever kunnen in- en uitvaren, wordt de grootste sluis ter wereld.
De werken maandag zijn vooral voorbereidende werken, zoals het in orde brengen van het terrein, het rooien van bomen en het uitvoeren van metingen. De Antwerpse haven drong al langer aan op een tweede sluis op de linker Scheldeoever. Het gaat om een van de grootste infrastructuurwerken in Vlaanderen de komende jaren.
De nieuwe sluis komt tussen het Deurganckdok, het getijdedok waar containerschepen worden behandeld, en het Waaslandkanaal, de verbinding met de andere dokken in de Waaslandhaven. Ze moet in 2016 operationeel zijn. De sluis zal 340 miljoen euro kosten.
De Deurganckdoksluis wordt gebouwd naar het type van de Berendrechtsluis: 68 meter breed en 500 meter lang. Ze wordt echter dieper dan die Berendrechtsluis, eveneens jarenlang de grootste ter wereld. Voor de nieuwe sluis zal 800.000 m3 beton worden gestort en 55.000 ton wapeningsstaal geplaatst. Nog eens 12.000 ton staal wordt in sluisdeuren en bruggen verwerkt.
De tijdelijke handelsvereniging die de sluis bouwt, bestaat uit Jan De Nul, CEI-De Meyer, Betonac, Herbosch-Kiere en Antwerpse Bouwwerken. Met de nieuwe Deurganckdoksluis en de heropening van de Kattendijksluis telt de Antwerpse haven straks acht sluizen, waarvan twee op de linkeroever.
“