Waarde, 30 december 2011 – De schaar van Waarde werd eerder dit jaar afgesloten op advies van de technische Scheldecommissie. Doordat de vaargeul de laatste jaren steeds ondiepers is geworden, zijn al diverse schepen vast komen te liggen. De commissie vond het onverantwoord om de geul nog langer open te laten.
De vaargeul Schaar van Waarde zorgt nog steeds voor klachten onder binnenvaartschippers. Dat bleek gisteren tijdens de eindejaarsbijeenkomst van de afdeling Midden-Zeeland van belangenorganisatie Schuttevaer.
De nevengeul bij Waarde werd eerder dit jaar in mei afgesloten op advies van de technische Scheldecommissie, waarin de Nederlandse en Vlaamse waterbeheerders – in Nederland Rijkswaterstaat – vertegenwoordigd zijn. Doordat de vaargeul de laatste jaren steeds ondiepers is geworden, zijn al diverse schepen vast komen te liggen. De commissie vond het onverantwoord om de geul nog langer open te laten.
Dit leidde tot grote commotie onder de binnenvaartschippers. Zij zijn nu genoodzaakt om de route van de zeevaart over de Westerschelde te nemen. Hier worden zij echter voortdurend geconfronteerd met het zeevaartverkeer, wat belemmeringen oplevert in de doorstroming van het verkeer op de Westerschelde. Volgens Schuttevaer brengt deze route door het drukke verkeer evengoed veiligheidsrisico’s met zich mee.
De schippers klagen daarnaast dat deze route langer duurt om af te leggen. Wie om die reden toch het risco neemt om door de Schaar te varen, kan eventueel opgelopen schade niet bij de verzekering declaren en is zelf aansprakelijk.
In samenwerking met de Scheldecomissie heeft Schuttevaer een plan opgesteld om te praten over openstelling. Voorwaarde is dat de diepte van de geul naar de vereiste twee meter is gestegen. Bij de laatste peiling was deze al gestegen naar 1,75 meter. Door betonning wordt dan aangegeven waar de diepste plekken liggen om de doorvaart zo veilig mogelijk te maken.
bron: www.pzc.nl
“