2003 – Scheepsongeval Pelicane One

20030720-017Bath, 20 juli 2003 – In het Nauw van Bath op de Westerschelde zijn zondagochtend vroeg twee containerschepen geladen met gevaarlijke stoffen met elkaar in aanvaring gekomen.  De onder Maltese vlag varende Pelican 1 raakte zondagmorgen in het Nauw van Bath rond half drie uit koers en werd aangevaren door de Maersk Bahrein, varend onder de vlag van de Bahama’s, aldus de politie.

In de pers

Via het archief van de Provinciale Zeeuwse Courant volgen we dit ongeval:

  • Schepen botsen op Westerschelde, 20 juli 2003
  • Berging schip gaat zeker week duren, 20 juli 2003
  • Berging Pelican duurt nog een week, 21 juli 2003
  • Vlottrekken Pelican 1 uitgesteld, 23 juli 2003
  • Vlottrekken Pelican 1 weer uitgesteld, 24 juli 2003
  • Operatie Pelican weer uitgesteld, 25 juli 2003
  • Drijvende bokken moeten uitkomst bieden bij berging van Pelican 1, 26 juli 2003
  • Vlottrekken Pelican weer uitgesteld, 27 juli 2003
  • Pelican vlotgetrokken, 28 juli 2003
  • Pelican op weg naar Vlissingen, 29 juli 2003
  • Pelican aangemeerd in Vlissingen, 29 juli 2003
  • Pelican One al maand eerder betrokken bij incident in Antwerpen
  • Rederij Pelican moet ruimen olie betalen, vindt natuurvereniging, 15 okt 2003
  • Ladingpapieren Pelican waren lang zoek, 19 nov 2004
  • Openbaar Ministerie acht loods schuldig aan aanvaring Pelican, 21 april 2005
  • Nader onderzoek Pelican I, 23 juni 2005
  • Kapitein Pelican 1 treft schikking, 14 april 2007
  • Vrijspraak voor loods Pelican One, 2 juli 2007
  • Loods Pelican One opnieuw vrijgesproken, 18 februari 2009

Gevolgen

Het ongeval gebeurde bij opkomende tij daardoor werden het Schor Ouden Doel en het Groot Buitenschoor zwaar besmeurd door de vrijgekomen olie. Het Groot Buitenschoor bleef redelijk gespaard maar de gevolgen voor het Schor Ouden Doel waren veel ernstiger.

Snelle aanpak

Groot Buitenschoor

In het daaropvolgende weekeinde trokken vrijwilligers van de schorrenwerkgroep aan de slag op het Groot Buitenschoor en slaagden erin om bijna alle olie te verwijderen.

Schor Ouden Doel

In het Schor Ouden Doel was de situatie problematischer: de planten waren over een lengte van 1500 m vervuild met olie waarbij het ging over kleine oliedruppels die zich overal tussenzetten, wat moeilijk opruimbaar is.

Onderhandelingen met de verzekeringsmaatschappij van de Pelican I om zo de vegetatie door een gespecialiseerde firma te kunnen laten maaien en afvoeren, liepen op niets uit.

Met veel moeite en na lang aandringen heeft de verzekeringsmaatschappij beloofd de onkostennota van de schorrenwerkgroep voor gebruikt materiaal (overalls, handschoenen, … )- om en bij de 16.000 BEF of een goede 400 EURO – uit te betalen. Maar dat is ook maar tot een belofte beperkt gebleven, zoals het blijkbaar de gewoonte is met verzekeringsmaatschappijen.

Een jaar later

Op het Groot Buitenschoor is er geen zichtbare schade, ook op het Schor Ouden Doel zijn er geen zichtbare resten te zien. Volgens ingewonnen informatie is de toestand hier ernstiger omdat de olie grotendeels als fijne druppels in de bodem gedrongen is.

In dit laatste gebied werd er niet opgeruimd want de verzekeringsfirma betaalde geen opruimingskosten want achtte het niet bewezen dat de olie in het SOD afkomstig was van de Pelican One.

Ondanks allerlei beloftes werden de materiële kosten gemaakt door de vrijwilligers van de schorrenwerkgroep, niet door de verzekeringsmaatschappij van de PelicanOne terugbetaald; Natuurpunt Vlaanderen mocht hiervoor zelf opdraaien.

Leerschool

Van zodra er olie (of andere) vervuiling optreedt, dienen we een staal te laten nemen door een erkend labo (Willy Ibens weet welke). Vergelijking met de olie van de vervuiler dient dan als bewijs. Zo heb ik het toen toch begrepen,” aldus Hildegarde Van den Camp van Natuurpunt WAL.

Fotoalbum

Pelicane One – 20 juli 2003